Delilik - The Hole (1960) Filmi İzle (Fragman)

Adı çok az duyulmuş usta yönetmen Jacques Becker’in son filmi Le Trou (Delik), José Giovanni’nin 1947 yılında hapishaneden kaçış denemesinin gerçek öyküsünü anlattığı romanından uyarlanmıştır. Becker, senaryoyu Giovanni’yle beraber yazmış ve amatör oyuncularla çalışmıştır. Bu oyunculardan biri olan Jean Kreaudy’nin gerçek hayattaki kaderi senaryodakine benzer. Becker’in amatör oyuncularla çalışma seçimi, filmdeki mutlak gerçekçi hissi sağlamlaştıran önemli öğelerden biridir. Filmi izleme deneyimimizin can alıcı noktalarından biri de, Becker’in film süresini kontrol etme biçimidir. Beş hapishane arkadaşının hücrelerindeki yer döşemelerini parçaladıkları, yaklaşık dört dakika süren ve kesme kullanılmadan çekilmiş sahne, bize izlediğimiz insanların, döşemenin üzerinde rdüğümüz izleri gerçekten üretecek kadar güç sarf ettiklerini hissettirir. Becker, kahramanların toplu dirençlerini paylaşmamızı sağlar ve bizi onların ortak mücadelesine daha güçlü bir şekilde katar. Başka bir hücreden getirilen ve hapishaneden kaçmak isteyen bir grubun arasına düşen Gaspard (Mark Michel) isimli mahkûmun bakış açısını (zorlukla ve eksik de olsa) paylaşmamız, hikâyeye katılmamızı sağlayan bir diğer etken. Gaspard’ın gelişi diğerlerini planlarından vazgeçmek ya da ona güvenmek arasında bir seçim yapmaya zorlar, ikinci yolu seçseler de Gaspard hiçbir zaman gruba tam olarak giremez: gruptan sadece eğitim seviyesi ve davranışlarıyla değil, filmde yalnızca onun durumunu izliyor oluşumuzla da dışlanmıştır. Gaspard’ın varlığının yarattığı gerilim, filmin temel psikolojik temasını oluşturur. Aynı zamanda şaşırtıcı finalde filmi trajik bir boyuta da ulaştırır. Becker, Gaspard’ın dışlanmışlığını, diğerleri arasındaki dostluğun değerini anlamamızı sağlayan bir araç olarak kullanır. Grubun asıl üyelerinin arasındaki anlaşma, özgürlüğe giden yolda attıkları her adımda rdüğümüz minnettar bakışlar ve gülümsemelerle kesinlik kazanır ve kutlanır. Gaspard, grubun gerçek bir üyesi gibi ründüğü ender anlardan birinde, kekini onlarla paylaşır. Çoğu yönetmenin büyük bölümünü kesmeyi tercih edeceği kadar bir süre geçtikten sonra, Becker kamerasını sözsüz sahnenin karşısında tutmaya devam eder: Bu, meslek yaşamı boyunca, karakterlerinin, doğrudan hikâye zetilerek yaratılan çerçevenin dışındaki yapıda da var olduklarını sterme konusundaki ısrarının iyi bir örneğidir. Le Trou kaçınılmaz olarak Robert Bresson’un Un condamné a mort s’est échappé’si (Bir idam Mahkumu Kaçtı, 1956) ve Jean Renoir’ın La Grande Illusion’uyla (Harp Esirleri, 1937) karşılaştırılmış olsa da, Becker’in Bresson’un aşkınlığı ya da Renoir’ın sosyal farklılıklara yönelik eleştirisiyle ilgisi yoktur. Mahkûmların erdemi (titizlikleri, yaratıcılıkları ve bir birlik oluşturan yetenekleri) Le Trou’nun en yüksek değerleri haline gelir. Belki de Becker, Howard Hawks da dahil tüm yönetmenler arasında bu değerleri en sıkı şekilde steren ve bir bütün olarak sunan yönetmendir. Becker filmin yapımı ve montajı sırasında hastaydı, ses montajını tamamlayamadan hayata veda etti. Film, yönetmenin istekleri doğrultusunda bitirildi; ancak yapımcı Serge Silberman, 140 dakikalık ilk versiyonunun 24 dakikasını, filmin ticari şansını artırmak amacıyla makaslattı. Filmin eksik kısmı halen kayıp, ancak Le Trou bu haliyle bile bir başyapıt.
8.5/10 (29 )
1970-01-01 01:00:01 MrBoto
Yorum Yapın / Bilgi Verin

Detaylar

"Le Trou" (Türkçe'de "Delik" olarak bilinir), 1960 yılında Jacques Becker tarafından yönetilen ve José Giovanni'nin 1957 tarihli "The Break" adlı romanından uyarlanan Fransız suç ve gerilim filmidir. Film, 1947 yılında Paris'teki La Santé Hapishanesi'nde geçen gerçek bir kaçış girişimini anlatır. Başrollerde Philippe Leroy, Marc Michel, Michel Constantin ve Jean Keraudy yer alırken, film gerçek mahkûmların performanslarıyla dikkat çeker.

Konu Özeti

Film, Claude Gaspard adlı bir mahkûmun, karısını öldürmeye teşebbüs suçlamasıyla La Santé Hapishanesi'ne transfer edilmesiyle başlar. Yeni hücresinde, Geo Cassine, Roland Darbant, Manu Borelli ve Vossellin (Monseigneur) adlı dört mahkûmla birlikte kalmaya başlar. Bu mahkûmlar, uzun süredir kaçış planları yapmaktadır ve Claude'un gelişini, planlarını bozabilecek bir tehdit olarak görürler. Ancak Claude, zamanla bu planın bir parçası haline gelir ve birlikte kaçış için hazırlıklara başlarlar.

Mahkûmlar, hücrelerinin zeminini kazıyarak atık su kanalına ulaşmayı ve buradan özgürlüklerine kavuşmayı hedeflerler. Ancak planları, içlerinden birinin güvenilir olmaması nedeniyle tehlikeye girer. Film, bu kaçış girişiminin detaylarını ve mahkûmların dayanışmasını gerçekçi bir şekilde işler.

Filmde, mahkûmların kaçış planlarını uygularken karşılaştıkları zorluklar ve aralarındaki güven ilişkisi ön plana çıkar. Claude'un, diğer mahkûmlarla olan ilişkisi ve onların kaçış planlarına dahil oluşu, filmin dramatik yapısını oluşturur. Ayrıca, hapishane yaşamının zorlukları ve mahkûmların özgürlük arayışı, filmin ana temalarını oluşturur.

Film, gerçekçi anlatımı ve detaylı karakter gelişimleriyle dikkat çeker. Hapishane yaşamının zorlukları, mahkûmların dayanışması ve özgürlük arayışı gibi temalar, izleyiciyi derinden etkiler. Ayrıca, filmde kullanılan gerçek hapishane mekanları ve gerçek mahkûmların performansları, izleyiciyi hikâyenin içine çeker.

Tematik Çözümleme

  1. Özgürlük Arayışı: Mahkûmların kaçış planı, insanın özgürlük için verdiği mücadeleyi simgeler. Hapishane, bireyin toplumdan ve özgürlükten nasıl mahrum kaldığını gösterir.

  2. Dayanışma ve Güven: Mahkûmlar arasındaki dayanışma ve güven, birlikte hareket etmenin ve ortak bir hedefe ulaşmanın önemini vurgular.

  3. Toplumsal Eleştiri: Film, hapishane sistemini ve adaletin işleyişini eleştirir. Mahkûmların suçlu olup olmadıkları sorgulanır ve adaletin nasıl işlediği tartışılır.

  4. İnsan Doğası: Film, insanın zorluklar karşısında hayatta kalma içgüdüsünü ve özgürlük için verdiği mücadeleyi gösterir.

  5. Umutsuzluk ve Umut: Mahkûmların kaçış planı, umutsuz bir durumda bile umudun nasıl var olabileceğini gösterir.

  6. Toplumsal Sınıf: Mahkûmların farklı geçmişleri ve suçları, toplumun farklı kesimlerinin hapishaneye nasıl girdiğini gösterir.

  7. Adaletin İşleyişi: Film, adaletin nasıl işlediğini ve mahkûmların suçlu olup olmadıklarını sorgular.

  8. Özveri: Mahkûmların birbirleri için gösterdiği özveri, insanın başkaları için fedakârlık yapma kapasitesini gösterir.

  9. Toplumsal Yapı: Hapishane, toplumun bir mikrokozmosudur ve film, toplumsal yapıyı ve ilişkileri yansıtır.

  10. Zamanın Geçişi: Mahkûmların kaçış planı, zamanın nasıl geçtiğini ve insanların zamanla nasıl değiştiğini gösterir.

Soundtrack Bilgisi

Filmin müzikleri, Jean-Michel Damase tarafından bestelenmiştir. Müzikler, filmin gerilim ve dram atmosferini destekler ve izleyicinin duygusal bağ kurmasına yardımcı olur.

Box Office Bilgisi

"Le Trou" filmi, Fransa'da 1960 yılında vizyona girdiğinde olumlu eleştiriler aldı ve kült statüsüne ulaştı. Ancak, gişe hasılatı hakkında spesifik veriler bulunmamaktadır. Film, zamanla sinema tarihinin önemli yapıtlarından biri olarak kabul edilmiştir.

Ödüller

Film, Cannes Film Festivali'nde En İyi Yönetmen Ödülü'ne aday gösterilmiştir. Ayrıca, film eleştirmenleri tarafından övgüyle karşılanmış ve sinema tarihinin önemli yapıtlarından biri olarak kabul edilmiştir.

Film Eleştirileri ve İzleyici Yorumları

"Le Trou", eleştirmenler ve izleyiciler tarafından gerçekçi anlatımı, güçlü performansları ve gerilim dolu atmosferiyle övgüyle karşılanmıştır. Film, hapishane yaşamının zorluklarını ve mahkûmların özgürlük arayışını samimi ve etkileyici bir şekilde işler. Bazı izleyiciler, filmin uzun ve sabır gerektiren temposunu eleştirseler de, çoğu izleyici, filmin içindeki karakter derinliği ve gerilim atmosferine hayran kalmıştır. Eleştirmenler, özellikle filmdeki gerçekçilik ve mahkûmların aralarındaki güçlü dayanışma temasını takdir etmişlerdir. Film, sinema tarihinin en güçlü hapishane kaçış filmlerinden biri olarak kabul edilmektedir.


"Le Trou", Jacques Becker'in ustaca yönetimi ve karakter gelişimine verdiği önemin yanı sıra, dönemin Fransız sinemasındaki önemli yapıtlarından biridir. Gerçekçi anlatımı ve dramatik gerilimiyle, izleyiciyi derinden etkileyen bir deneyim sunar. Film, özgürlük arayışının ve dayanışmanın gücünü, sadece bir hapishane kaçış hikayesi olarak değil, aynı zamanda insanın zor koşullar altında hayatta kalma mücadelesinin evrensel bir teması olarak ele alır. Zamanla bir kült klasik haline gelmiş olan "Le Trou", sinema tarihindeki en güçlü ve unutulmaz yapımlardan biri olarak anılmaktadır.

The Hole (1960) Poster

The Hole (1960) izle
×

× Şikayet Konusu:


×
Yorum


alıcı:konu: mesaj:
Tek Tuşla Bağlan...×